logo mindfulness en eten

Reacties van mensen die de training  Mindfulness en eten bij ons gevolgd hebben.

*

Mindfulness, is voor mij een methode waarmee je meer rust in je zelf kunt vinden. De tijd nemen voor meditatie korter of langer is investeren in jezelf. Wat mindfulness en eten betreft, leert het je veel bewuster met eten om te gaan. Je neemt de tijd om te proeven en te ervaren wat je nu eet. Je krijgt meer inzicht in je emoties en wanneer je speelbal bent van je emoties en je  dus emotioneel eet. Deze methode kan ik iedereen aanbevelen, en ik zelf zal er zeker mee bezig blijven zodat het een vast onderdeel van mijn leven wordt!

(Marlies, Maastricht)

*

Wat ik gewaardeerd heb aan de cursus is de vertrouwde omgeving waarin ik in het hier en nu bewust aandacht heb kunnen geven aan datgene wat ik wil veranderen, niet wil of kan accepteren maar ook aan mooie en aan pijnlijke situaties.

Ik heb geleerd dat bij dit aandacht geven al deze gevoelens OK zijn!

Gewaardeerd heb ik ook het bewust worden van de ademhaling om zo stabiliteit in mijn geest en lichaam te brengen. Ik heb geleerd (gewaardeerd) los te laten; laten zijn voor wat het is; het laten zijn zoals het is. Bewust te worden dat gedachten geen feiten zijn zorgt bij mij voor rust en acceptatie.

(Anoniem, Maastricht)

*

Begin 2010 las ik in de krant een artikel over een onderzoek naar de effecten van mindfulness en eten training op problematisch eetgedrag. Hiertoe werd een cursus gegeven, die gebaseerd was op de stelling dat onbewuste denkpatronen aan gedrag ten grondslag liggen, dus ook aan eetgedrag. De cursus was er op gericht om de cursist praktische handvatten aan te reiken hoe zijn bewustzijn te trainen. De cursus bestond uit 8 avonden en werd gegeven in kleine groepen.

Ik was onmiddellijk geboeid. Als “ervaringsdeskundige” op het gebied van overeten, en diëten, was ik me er al lange tijd van bewust, dat er aan mijn eetgedrag iets anders ten grondslag moest liggen dan “gebrek aan wilskracht”. Niet in staat daar de vinger op te leggen, trapte ik telkens opnieuw weer in de heilloze val van niet-vol-te-houden dieten, gevolgd door de onvermijdelijke capitulatie voor voedsel, de overeet-dwang en de bijbehorende schuldgevoelens.

Eten, diëten en gewicht had mij volledig in zijn ban en ik werd daar niet gelukkig van.

Medio 2010 besloot ik de cursus te gaan volgen. Ik nam mij voor om alle avonden aanwezig te zijn, oprecht open te staan voor de dingen die er zouden komen en mijn oordeel uit te stellen totdat ik de cursus volledig had afgerond.

De training was een openbaring. In de veronderstelling dat ik zou leren hoe ik mijn eetgedrag moest wijzigen, had ik aan het einde van de cursus iets veel waardevollers geleerd: hoe ik mij kan losmaken van gedachten die mij negatief beïnvloeden en mij verhinderen mijn leven positief te leven. Het is een levensles gebleken. Het perspectief dat de mindfulness en eten training biedt is veel breder dan enkel de beïnvloeding van eetgedachten.

Sinds de training gaat er geen dag meer voorbij, zonder dat ik mij bewust ben van wat de cursus  mij heeft meegegeven: aanwezig te zijn in het hier en nu en daar van te mogen genieten, zonder voorwaarden en in volledige acceptatie.

(Monique, Maastricht)

*

De training heeft voor mij erg verhelderend gewerkt. Ik constateerde dat ondanks “lekkerbekkerij” (ik ben kookfreak), er een ongezonde manier van eten was ingeslopen. Geestelijk afgeleid, niet genoeg tijd nemen en snel eten. Ik kan me nog herinneren hoe ik in de 2e les vertelde over mijn schrik hoe ik “het eten in mijn gezicht gooide”. Dat is rigoureus veranderd, ik neem zelfs meer tijd en aandacht bij het koken, ben me weer met de macrobiotiek bezig gaan houden, als ik eet, dan proef ik, laat het lang in mijn mond draaien, denk aan de ingrediënten in hun originele vorm en geniet van de smaak, de voedzaamheid en de structuur. Grappig is dat mijn behoefte aan zoet bijna verdwenen is. Af en toe denk ik dat ik toch behoefte moet hebben, gewoon uit gewoonte, maar die is er niet. Daar ben ik heel blij om.

Ik moet nog steeds de uitdaging aangaan om in het gevoel van trek te gaan als mijn gedachten naar een bepaald stuk eten uitgaan, wel er aan denken maar niet pakken en dan wachten tot het over gaat. Er is meer duidelijkheid bij mezelf over mij gekomen, hoe ik met mijn verlangens, emoties en frustraties in elkaar zit. Ik kan nu meer op een afstand naar mezelf kijken en secundair reageren. De ademruimte, of het aandacht geven aan de adem helpt mij er bij.

Acceptatie van mezelf en mijn lichaam is meer dan dat ik zelf eerst dacht, dat viel me op met het onderzoek. Qua bewegen ben ik tot de conclusie gekomen dat ik wel dagelijks genoeg beweeg, maar er boven op nog elke dag een training met de crosstrainer wil doen. Dit omdat de regelmaat van de training bij zeer goed doet. Al met al, vond ik de training een zeer prettige, nuttige en verdiepende ervaring.

(Elke, Amsterdam)

*

Ik heb ontdekt dat na het volgen van de Mindfulness en eten training, ik beter in staat ben te voelen waar mijn lichaam werkelijk behoefte aan heeft. Zo ontdekte ik dat ik vaak dacht honger te hebben maar dit in werkelijkheid dorst was. Door hier beter naar te luisteren ben ik automatisch minder gaan eten (en meer gaan drinken). Door meer aandacht aan dit gevoel te geven (of luisteren hiernaar) en minder aandacht aan het "ik mag niet teveel eten of snoepen" gevoel kwam er rust en acceptatie.

(Els, Eindhoven)

Facebook